Knutselen aan mijn VU+.

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Knutselen aan mijn VU+.

      Zo, na enkele weken knutselen aan mijn nieuwe VU+, ben ik bijna klaar.
      Al wat ik nog moet doen is de Arab- en Nilesat lijst ordenen. dat is veel werk, heel veel zenders te ontvangen op die satellieten.
      Hetgeen klaar is, is mooi, via Dreamset, op een separate harddisk gezet. Mocht er dan iets fout gaan heb ik een back-up.

      Tot hier toe ontvang ik alle CD zenders nog FTA. Eigenlijk te veel voor wat ik normaal zou mogen ontvangen. Ik bedoel hier mee dat ik ook zenders FTA ontvang, die volgens de begeleidende brief bij mijn Seca 3-card, gecodeerd moeten zijn. Maar ja, van de week zal het feest wel voorbij zijn. Heb alleen abo op STB en €5.-- HD-pakket.

      Nog een vraag betr. de motor-aansturing. Met mijn Topfield gebruikte ik géén Usals en had alles met de hand vastgelegd. Is dit ook mogelijk met de VU+?.
      Ik kan in principe al mijn "oude" satellieten wel ontvangen, maar met Usals zijn er enkele satellieten waar de positie niet helemaal klopt.
      Voorbeeld; om o.a. BBC-News van Astra 3 hier goed te kunnen ontvangen, moet de schotel perfect zijn uitgericht. Toen ik dat gedaan had, door middel van de lengte en breedte graad iets bij te stellen, had ik perfecte ontvangst.
      Maar..., dan wordt de ontvangst op 60, 62 en 95 graden oost een stuk minder. Stel ik lengte en breedte graad daar goed op af, dan ben ik BBC-News weer kwijt en heb mindere ontvangst van zenders als Bliss en andere.
      De motor en schotel staan perfect uitgericht. Was ook niet zo moeilijk want ik woon maar 0.2 graden west van de 33 graden oost lengte.
      Dit is de Eurobird 3 sat.
      Nu kwam ik in het menu het volgende tegen bij zenderzoeken:
      draaien en fijnafstelling van de schotel. Hier kan ik winst behalen, maar bij vastleggen gaat het fout.
      Je moet vastleggen op een nummer, 1 is het eerste en er volgen er nog genoeg. Maar hoe weet je nu op welk nummer je een bepaalde satelliet moet vastleggen?.

      Ik werk met OPEN PLi, misschien kan iemand mij hier vertellen hoe dat werkt. Andere satellieten komen allemaal goed door, zoals Arab- en Nilesat,
      Thor, Sirius en noem maar op. Jammer dat het met die andere 4 een beetje mis gaat.

      Waar ik ook zeer tevreden mee ben is CCcam, wat een uitvinding, geen gezeur met een CAM en altijd perfect beeld, zelfs bij opname van meerdere gecodeerde zenders tegelijkertijd. En nog mooier, zijn gelijk al gedecodeerd als ze op de harddisk komen.
      Er zijn merken, ook van CD, die daar wel een steekje laten vallen.

      En alweer tijd voor een verpozing op het strand, ik zal aan jullie denken als aan het eind van de week de snert en stamppot met worst weer bij jullie op de tafel verschijnt.

      Wel graag een antwoord op mijn Usals/motor verhaal.

      Greetz,

      Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • geen ervaring met draaischotels hopelijk kan iemand anders je vraag beantwoorden.


      oohh en veel plezier op het strand hier is het echt koud aan het worden X(


      KEINE FRAGEN PER PN DIESE WERDEN OHNE AUSNAHME GELÖSCHT FRAGEN GEHÖREN INS FORUM
      KEINE FRAGEN IM VORSTELLUNGSBEREICH FRAGEN GEHÖREN INS FORUM

      Anfänger Tipps die nicht alle im Handbuch stehen##Die wichtigsten Links von Vuplus Support!## QUICK-START-GUIDE für Neuankömmlinge...##Anfängerfragen & Notdienst ##JA / NEIN Fragen für Anfänger ##FAQ
    • satellite-calculations.com/

      lookangles

      daar kun je de lokatie invullen en zult ontdekken dat de skew van de LNB belangrijk is
      wellicht dat je doorsnee aardige ontvangst hebt en juist op enkele posities wegens de lnb-skew geen correcte ontvangst hebt met een vaste opstelling

      er zijn mensen die draaibaar hebben en daarnaast de LNB zelf separaat draaien... ten behoeve van de skew

      ciao

      hoop dat de site die meer dan 10 jaar in de lucht is ook als link mag gegeven worden
      javascript aan
      anders moet ik naar de biechtstoel :D
      :D keine kohle mehr :D
    • Interessante site, zal die eens verder bestuderen.

      Wat je schrijft over het draaien van de LNB, (skew), dat is voor vaste schotels en dat klopt helemaal.
      Als ik de LNB in de 160 cm. Astra 1 schotel niet nauwkeurig verdraai, dan heb ik hier van vele zenders géén beeld.

      Maar bij een draaibare schotel, moet de LNB altijd "normaal" in de houder geplaatst worden. Dus met de kabel recht naar beneden.
      Verder had ik met de Topfield nóóit een probleem met vernoemde satellieten.
      Nu is het zo, als ik alles goed heb afgesteld voor Astra 3 28.2 oost, dan draait hij voor 60, 62, en 95 gr. oost, net niet ver genoeg.
      Dit geldt eigenlijk ook voor 75 en 85 gr. oost ook. Maar deze satellieten zijn zo sterk, dat ze bij niet perfecte uitrichting, toch goed doorkomen.
      Als ik van het nulpunt (zuid en bij mij 33 graden oost) naar het westen draai, dan heb ik nergens een probleem.
      En zoals gezegd, met de Topfield gaat het ook zonder problemen.

      Nog even het volgende herhalen en weet iemand anders hoe dit moet:

      "Nu kwam ik in het menu het volgende tegen bij zenderzoeken:
      draaien en fijnafstelling van de schotel. Hier kan ik winst behalen, maar bij vastleggen gaat het fout.
      Je moet vastleggen op een nummer, 1 is het eerste en er volgen er nog genoeg. Maar hoe weet je nu op welk nummer je een bepaalde satelliet moet vastleggen?."

      Greetz, Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • Niemand ervaring met een draaibare schotel?
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • @tonskidutch,

      Het laatste zou wel leuk zijn, maar in dit geval wel voor mensen die niet weten hoe het werkt met een motor.
      Gelukkig weet ik dat wel en heb al vele malen een draaibare opstelling gemaakt. Maar ik ben niet zo´n liefhebber van Usals, omdat de positie die de motor moet zoeken, niet altijd 100% perfect is.
      Ik ondervind dit nu met mijn VU+ en had ook problemen met mijn Topfield TF4000PVR. Je bent er wel wat langer mee bezig, maar ik doe het liever met de hand. Met mijn Toppie liet ik eerst de motor draaien to ik signaal had op een satelliet en dan met fijn afstemming nog optimaler uitrichten. Dan de boel opslaan en het was klaar. Met iets over de 30 te ontvangen satellieten was ik daar ongeveer 25 min. mee bezig.

      @VU+DUO,

      "je hoeft allen de Sat handmatig vast te leggen onder 1,2,3,4,......"
      Maar bij welke satelliet hoort 1, en bij welke 2, etc. Heb al van alles geprobeerd, maar het lukt niet.
      Het euvel zit volgens mij over hoe je met je motor wilt omgaan, automatisch, of met Usals.
      Ga je in het menu van configuratie tuner, in mijn geval Tuner A, dan kan je div. mogelijkheden kiezen, maar voor draaibaar te gaan alleen: motor
      Hier geef je lengte en breedte graad in. Op zich handig, maar het klopt dus niet altijd. Het onderdeel met de gekleurde vlakken, (schotel draaien, fijnafstemming, etc.) heb ik ook gevonden. Met groen kan je de boel opslaan. En daar gaat het gewoon mis. Je hebt maximaal signaal, slaat dit op en als je uit het menu bent, staat de schotel weer in de Usals-positie.

      Misschien doe ik toch iets fout, of zie wat over het hoofd?.

      Graag toch nog wat hulp a.u.b.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • USALS werkt hier perfect, zowel met mijn vorige ontvangers als met de DUO.
      Ik kan niet anders dan concluderen dat je schotel toch niet helemaal perfect staat. Een grote boosdoener bij een draaibare installatie is heel vaak het niet 100% verticaal staan van de mast.
      En verder heb je helemaal gelijk dat de skew bij een draaibare schotel gewoon nul moet zijn (t.o.v. de schotel).

      PS: Instellen op maximaal signaal is uit het analoge tijdperk.
      VU+ UNO/DUO/Ultimo/Solo2/ET5000/ET9200/TM Twin/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 555, 600, 900 & 1100

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von VU+ NL ()

    • Het zal wel een probleem blijven met USALS. Mijn schotel staat echt perfect.
      Zowel mast vertikaal, schotel aan motor-arm zoals het moet en het zuid punt en 0 op de motor.
      Voor zuid woon ik dus goed, als mijn hand held GPS tenminste klopt en dat zal wel. Ik woon hoogstens 0.2 graad west van 33 graden oost en op 33.2 oost hangt EuroBird™ 3. Het verschil is nog geen halve graad en heb hier toch rekening mee gehouden. Heb op alle satellieten perfecte ontvangst,
      behalve dan Astra 2, 60-, 62 en 95 graden oost.
      Nou ja, de zenders waar het echt om gaat, komen hier gelukkig goed door. Jammer van de andere.

      Groet, Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • Hoi, waarschijnlijk is er nu een stukje dubbel aan het lopen ,want ik ben ook bezig met het draaibaar instellen.
      Kan het dat je met het spelen met de coordinaten de schotel wel goed kan krijgen?
      Ik heb al ergens gelezen dat je dan ook weer andere satelieten kan verliezen?
      Ik vind het vreemd dat je wel mag instellen ,maar dat het dan niet gebruikt kan worden?
    • RE: draaibaar

      Original von minicenti
      Hoi, waarschijnlijk is er nu een stukje dubbel aan het lopen ,want ik ben ook bezig met het draaibaar instellen.
      Kan het dat je met het spelen met de coördinaten de schotel wel goed kan krijgen?
      Ik heb al ergens gelezen dat je dan ook weer andere satellieten kan verliezen?
      Ik vind het vreemd dat je wel mag instellen ,maar dat het dan niet gebruikt kan worden?
      Neem van mij aan dat USALS perfect werkt, ook met de DUO (ik gebruik PLi, maar dat maakt waarschjijnlijk niets uit).

      En ja: je kunt je coördinaten aanpassen om een (kleine) oost-west uitlijnfout op te lossen. Je moet dan even heel goed de geometrie in de gaten houden.
      Als je de schotel iets om de oost moet draaien om goed uit te richten, moet je je eigen positie iets om de west verplaatsen (dus als je al oost zit, iets minder oost instellen). Je zult hierdoor geen andere satellieten kwijt raken.

      Let wel op: de meest voorkomende fout is een mast die niet 100% verticaal staat. De problemen die daardoor ontstaan zijn groter, naarmate de satelliet meer aan de rand van de ontvangstmogelijkheden zit (dus helemaal oost en helemaal west). Als je dat gaat compenseren op bovenstaande manier, raak je wel degelijk andere satellieten kwijt. Bij dat soort fouten is het inderdaad een oplossing om geen USALS te gebruiken.
      VU+ UNO/DUO/Ultimo/Solo2/ET5000/ET9200/TM Twin/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 555, 600, 900 & 1100

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von VU+ NL ()

    • @VU+ NL,

      Je hele verhaal klopt theoretisch wel. Maar ondanks dat mijn schotel perfect uitgericht staat dus ook waterpas, toch op de 3 vermeldde sats een probleem.
      Heb even mijn oude Toppie aangesloten, ook met USALS, hier géén probleem.
      En het fijnafstemmen en dan vastleggen, het werkt bij mij ook niet.
      Gisteren de hele dag op het dak gezeten, gelukkig in de zon bij 22 graden.
      Heb alles nog eens gedaan zo als het in het boekje staat en het menu gevolgd. Als je dan aan het einde op de groene toets drukt en de positie vastlegt, verdraait de schotel toch weer, zelfs als je nog in het menu bent om dit af te sluiten. Heb dit zelf gehoord en gezien, ik zat vlak achter de schotel.
      Mij lijkt het beste, gewoon een menu net als bij bijv. een Toppie, dan kan je de posities écht met de hand opzoeken en vastleggen.

      Selam, Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • Original von Togan.... gelukkig in de zon bij 22 graden......
      Is het nu echt nodig dat er bij te vermelden........
      Ik heb niet de indruk dat ik je kan helpen. En mijn melding dat alles goed werkt helpt je ook niet erg veel verder.
      VU+ UNO/DUO/Ultimo/Solo2/ET5000/ET9200/TM Twin/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 555, 600, 900 & 1100
    • Ja, dat was nodig. Want ik ga niet in de sneeuw bij -5 of meer het dak op.
      Maar dat komt hier dus ook nooit voor.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • Ik ben een doorzetter en steeds weer opnieuw begonnen. Ik denk en hoop dat het euvel nu definitief is opgelost. Op zich is de VU+ een pracht-ontvanger en ik raad hem iedereen aan. Maar..., sommige zaken gaan niet zo eenvoudig als bij een "normale" ontvanger. Om de 3 voorheen vernoemde satelliet posities toch in orde te krijgen, ben ik maar eens in het menu gaan pielen. Op het dak was alles in orde. Nu ben ik er achtergekomen dat je in het menu bij tuner configuratie, niet bij eenvoudig en dan rotor moet beginnen. Hier kan je de boel met USALS aan de praat krijgen, maar met de plugin voor fijnafstemming kan je dan niets.

      Dus heb het zaakje op configuratie modus geavanceerd gezet en na veel gepiel staan nu alle sat.-posities perfect. Zoals gezegd, sommige dingen met de VU+ gaan niet zo eenvoudig. Nu hoop ik dat alles zo blijft als het is.
      En ik blijf er bij, de schotel staat perfect uitgericht. Ten eerste is voor mij op het zuiden uitrichten wel heel simpel, woon precies op 33 gr. oost en daar hangt ook de EuroBird™ 3. De mast waar de motor op is bevestigd staat ook echt vertikaal en de elevatie van motor en schotel kloppen ook. Waarom dat USALS het dan op 3 sat. posities laat afweten, geen idee.

      Voor iedereen die dit leest, Prettige Kerst en veel sneeuw-plezier.

      Selam, Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).
    • @Togan klein vraagje zou het top vinden als je eens een howto voor een draaibare kunt scrhijven zijn veel mensen die r problemen mee hebben


      KEINE FRAGEN PER PN DIESE WERDEN OHNE AUSNAHME GELÖSCHT FRAGEN GEHÖREN INS FORUM
      KEINE FRAGEN IM VORSTELLUNGSBEREICH FRAGEN GEHÖREN INS FORUM

      Anfänger Tipps die nicht alle im Handbuch stehen##Die wichtigsten Links von Vuplus Support!## QUICK-START-GUIDE für Neuankömmlinge...##Anfängerfragen & Notdienst ##JA / NEIN Fragen für Anfänger ##FAQ
    • Hierbij een handleiding voor no-USALS gebruik.
      Dateien
      VU+ UNO/DUO/Ultimo/Solo2/ET5000/ET9200/TM Twin/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 555, 600, 900 & 1100
    • thanks @VU+ NL


      KEINE FRAGEN PER PN DIESE WERDEN OHNE AUSNAHME GELÖSCHT FRAGEN GEHÖREN INS FORUM
      KEINE FRAGEN IM VORSTELLUNGSBEREICH FRAGEN GEHÖREN INS FORUM

      Anfänger Tipps die nicht alle im Handbuch stehen##Die wichtigsten Links von Vuplus Support!## QUICK-START-GUIDE für Neuankömmlinge...##Anfängerfragen & Notdienst ##JA / NEIN Fragen für Anfänger ##FAQ
    • @VU+ NL,

      In je voorlaatste schrijven, moest je mij zo nodig "een veeg uit de pan geven", of was het grappig bedoeld?. Je had beter die handleiding er bij gedaan. Maar ja, ik ben er dan toch zelf uit gekomen.

      Nog even een opmerking over het volgende: "Be shure to change the LNB number for each stored position. Assign each desired satellite to a unique LNB- number".

      Omdat ik niet precies wist wat hier te doen, heb ik hier niets veranderd.
      Maar alles werkt wel perfect.

      Het positioner menu, met de gekleurde blokken, komt hier achteraf evt. nog goed van pas. Gebruikte dit al toen het config. menu nog op eenvoudig > rotor stond. En het was juist toen dat ik de posities niet vastgelegd kreeg.

      Selam, Togan.
      Anamur Türkiye, 36 Grad Nord / 33 Grad Ost. Nördlich von Zypern. Beim klaren Wetter kan man den Bergen, 70 KM entfernt, sehen.
      VU+ Duo 2 / (Topfield TF4000PVR, Vu+ Duo, werden nicht mehr genutzt).
      4 Schüßel:
      150-er für Astra 1 u. 3 , mit Invacom twin Flansch LNB und QUAD "normal" LNB
      120-er für Hot Bird, Eurobird & 7 Grad Ost, mit nur 2 LNB´s, beide single
      120-er für Nilesat, mit single LNB
      90-er für Türksat, mit single LNB >>>> Im Galerie, eine kleine Übersicht (sollte ich noch mal anpassen).