VTI 4.1: Issue tijdens boot van systeem

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • VTI 4.1: Issue tijdens boot van systeem

      Hi Allemaal,

      Ik heb voor de aanmaak van dit topic de zoek functie uitgebreid gebruikt, ik heb niets kunnen vinden waar mijn probleem wordt behandeld.
      mocht ik het toch over het hoofd hebben gezien, dan bij voorbaat: excuus.

      Gisteren het besluit genomen om een upgrade naar 4.1 uit te voeren en daar tegen een probleem aangelopen waarbij ik jullie hulp zou willen vragen.
      Het betreft een VU Duo.

      De upgrade van versie 4.0 (bootloader update reeds uitgevoerd en werkend met HDD ext4) naar versie 4.1 liep de eerste maal tijdens het flashen vast.
      Box uitgeschakeld en na enige tijd opnieuw gestart (kost bij mij altijd veel tijd, zie observaties hieronder).
      Volgens instructies op het scherm, USB verwijderd en box uitgeschakeld.
      Na de start komt de starting in het scherm en TV aangezet.
      Bootlogo verschijnt, VTI icoon draaid een paar keer links boven onder de tekst "Loading Defaults" en niets.... Nogmaals gestart, wederom zelfde situatie.
      Dus terug naar versie 4.0. Dit functioneerde zolas in het verleden zonder problemen, echter de layout leek meer op m'n oude 2.x versie (kleurrijke box, over het full screen) ipv de schermen zoals afgebeeld in de aankondiging van de nieuwe beschikbaarheid van de 4.0 & 4.1 images (link ontvangen we per mail als er een nieuw image beschikbaar is).
      Nog een keer een check: is het wel 4.0: ja, 13 december 2011 en de HDD met ext4 was ook gewoon beschikbaar moet dus de laatste kernel zijn.

      Vervolgens alles ingesteld en er was weer een correct beeld.
      Het afwijkende uiterlijk zat toch niet zo lekker, dus via het VTI panel een update van de installatie uitgevoerd.
      Melding kwam dat er 5 packages waren geupdate en een reboot noodzakelijk.
      Reboot en... wederom een hang zoals bij de update naar versie 4.1

      Op dit moment ben ik wederom versie 4.0 aan het laden en de install wizzard ziet eruit zoals ik het verwacht.

      Enige observaties:

      * Tijdens de hang, is de ftp server gestart en kan de box worden benaderd.
      * Telnet sessie is mogelijk, in de log directory geen fouten in de log files kunnen vinden (voor zover ik daartoe in staat ben).
      * Zoals elders op dit forum gemeld, bij een reboot dient de powerplug uit het stopcontact gehaald te worden, bij mij duurt dit erg lang. Soms is 30 min nog niet voldoende voordat het systeem wil herstarten.
      * Bij eerste maal reboot wordt de USB drive niet herkent en start het systeem normaal, pas bij de 2e reboot wordt de USB herkent.

      Ik hoop dat iemand kan helpen, voor onderzoek kan ik desnoods nogmaals 4.1 erop zetten.

      Het is een vrij lang verhaal geworden, maar ik probeer zoveel mogelijk relevante informatie te verstrekken waardoor het hopelijk eenvoudiger wordt de oorzaak van dit probleem te achterhalen.
    • RE: VTI 4.1: Issue tijdens boot van systeem

      Originally posted by Boxertall
      Hi Allemaal,
      Zoals elders op dit forum gemeld, bij een reboot dient de powerplug uit het stopcontact gehaald te worden, bij mij duurt dit erg lang. Soms is 30 min nog niet voldoende voordat het systeem wil herstarten.
      Het is een vrij lang verhaal geworden, maar ik probeer zoveel mogelijk relevante informatie te verstrekken waardoor het hopelijk eenvoudiger wordt de oorzaak van dit probleem te achterhalen.

      Morgen Boxertall,
      1)
      flashen is niet complex, enkel goed werkende USB stickies gebruiken en de juiste bestanden PER flash event gebruiken
      Bootloader is een separate flash met separate USB stick (telkens afgesloten door de box uit te schakelen en opniuwe te laten booten)
      Image VTI 4.x is een separate flash met z'n eigen separate USB stick (telkens afgesloten door de box uit te schakelen en opniuwe te laten booten)
      Dan alles eerst inrichten
      a)
      wizard volgen (uitzondering je standaard zenderlijst niet nu toevoegen)
      b)
      tuners konfigureren (uitzondering je zenderzoek optie niet nu uitvoeren doen we later)
      c)
      netwek konfigureren
      d)
      dan nog via VTI gereedschap root paswoord instellen
      e)
      we kijken ook of de sata HDD herkent is en EN gemount middels de devicemanager / usb hdd even afgekoppeld laten

      nu kun je aan de VU daar het netwerk ingericht is
      - settingslijst met Dreamboxedit overhevelen
      - etc/samba/smb.cfg er ook zetten of aanpassen, betreffende regel 8 : workgroup=
      - je hosts erin zetten onder etc/hosts
      - misschien nog een andere bootlogo (opstartscherm) overhevelen onder /usr/share
      dan geven we PER MENU de box een HERSTART > alle settings en instellingen worden daarmede opgeslagen en de box herstart met het inlezen van die opgeslagen gegevens... <<< dus nooit de box de stroom afnemen officieel shutdown en reboot

      na die eerste herstart controleren we (enigma2-bug) of de tunerconfiguratie is blijven staan zoals eerst ingesteld, zoniet nogmaals instellen en nogmaals een herstart geven

      dat is de procedure in a nutshell

      2)
      nergens lees ik iets over die powerplug
      waar staat het <> moet ik denken aan devolo DLAN

      daar kan het probleem van jou overigens hardnekkig verstopt liggen
      wegens de bekende timeout van DHCP en of Gateway / DNS via dat systeem DLAN netwerk

      3) updates uit de feed, is bij VTI 4.1 simpel >
      druk blauw (komt VTI-panel)
      zie nu beneden groen : nieuws
      druk groen (komt een overzicht van alle nieuwe beschikbare updates)
      uitvoeren
      en dan vraagt per OSD de VU zelf om een herstart
      JA

      3) kun je pas uitvoeren (bij de duo) als alle instellingen t/m 2) goed zijn doorgevoerd
      indien iets hapert uit 1) en 2) mankeert ook iets na de update

      suggestie > laat die USB hdd (per ext4 geinitialiseerd) eerst eens weg afgekoppeld
      het kan in jouw situatie met de herkenning van de hdd te maken hebben hetgeen DUS pas na een update nummer 3) wel lukt.

      begrijp je?

      ciao
      :D keine kohle mehr :D

      Dieser Beitrag wurde bereits 3 mal editiert, zuletzt von tonskidutch ()

    • Hi Tonski,

      Dank voor de hulp, echter ik ben toch in staat gebleken het probleem duidelijk te omschrijven :)

      1.
      De bootlader heb ik aangehaald aangezien die bij vele een probleem is geweest, eerder heb ik deze erop gezet en functioneert goed.

      Het flashen op zich is geen probleem, echter na het flashen ontstaat het probleem.
      Na de reboot start de set-up wizzard nooit op, het systeem blijft in het bootlogo scherm hangen.
      Ik kom dus niet aan A toe. Dit is geen probleem bij 4.0, daar start het systeem gewoon door en kan ik A t/n E uitvoeren.

      2.
      Mijn fout, heeft niets met powerlan te maken, is gewoon de 220V aansluiting.
      Bij een restart moet de stekker vaak meer dan 30 minuten uit het stopcontact voordat het systeem wil starten.
      Tot die tijd blijft er alleen een rood lampje links bovenin branden.


      3.
      De update heb ik alleen op 4.0 uitgevoerd (4.1 gaat dus niet, zover komt het niet).
      Nadat er 5 updates waren gedownload en geïnstalleerd bleef het system (net als bij 4.1) hangen en was niet meer op te starten.

      USB is alleen de stick met het image, ik heb geen data USB, alleen een harddrive van 1TB.

      Hoop dat zo het probleem duidelijker is.

      Mvg, Rob.
    • beste boxertall
      heb je al eens geprobeerd om eens opnieuw te flashen vanaf het begin,ik had vorige week ook problemen met het 4.1 image maar na een reflash deed alles het weer zoals het moest,dus misschien heb jij ook een foute/vekeerde flash gekregen door onbekende oorzaak?
      suc6 ermee

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von ikkeenjij36 ()

    • neen nog steeds niet duidelijk maar daar kun je niets aan doen
      omdat het immers niet wilt lukken met de standaard procedures maar ook inzake de naamgeving
      zie je eigen omschrijving:
      * Bij eerste maal reboot wordt de USB drive niet herkent en start het systeem normaal, pas bij de 2e reboot wordt de USB herkent.


      wat bedoel je nu daarmee?

      de powerplug uit het stopcontact gehaald te worden


      wat bedoel je nu daarmee?
      na een tweede maal lezen denk ik dat je het gewoon de STEKKER mag noemen
      scheelt een navraag.

      Na de reboot start de set-up wizzard nooit op, het systeem blijft in het bootlogo scherm hangen.


      wat zou ik vermoeden?
      misschien is terzelfder tijd het nieuwe image eerst de hdd aan het initialiseren / formateren en dat kan met een terrabyte disk wel even duren.

      USB is alleen de stick met het image, ik heb geen data USB, alleen een harddrive van 1TB.


      ik kan wel raden, maar begrijp die regel ook niet 100%
      de USB stick moet je verwijderen na flashen, voor herstarten

      je spreekt van USB media (hetgeen ook een externe HDD kan zijn) of je spreekt van ingebouwde HDD en dat kan enkel een SATA Harddisc zijn
      :D keine kohle mehr :D
    • @ikenjij36: doel was/is er een nieuw image op te zetten, dat lukt echter niet.

      @tonski,
      Even kijken om het leesbaar te houden….


      Original von tonskidutch
      neen nog steeds niet duidelijk maar daar kun je niets aan doen
      omdat het immers niet wilt lukken met de standaard procedures maar ook inzake de naamgeving
      zie je eigen omschrijving:
      * Bij eerste maal reboot wordt de USB drive niet herkent en start het systeem normaal, pas bij de 2e reboot wordt de USB herkent.


      wat bedoel je nu daarmee?


      De eerste maal starten met USB stick (met daarop het nieuwe image) krijg ik in niet te zien: “Reading USB” maar Starting…..
      De STB negeert dus de USB stick die erin zit en start gewoon op.
      Bij de 2e herstart wordt de USB stick wel gelezen.



      Original von tonskidutch

      de powerplug uit het stopcontact gehaald te worden


      wat bedoel je nu daarmee?
      na een tweede maal lezen denk ik dat je het gewoon de STEKKER mag noemen
      scheelt een navraag.


      Tweedemaal lezen was correct: Stekker tbv 220volt aansluiting.


      Original von tonskidutch

      Na de reboot start de set-up wizzard nooit op, het systeem blijft in het bootlogo scherm hangen.


      wat zou ik vermoeden?
      misschien is terzelfder tijd het nieuwe image eerst de hdd aan het initialiseren / formateren en dat kan met een terrabyte disk wel even duren.


      Denk het niet, na de installatie van het 4.0 image wordt de setup wizzard wel direct gestart, bij 4.1 niet.
      Bij 4.0 is de 1TB HDD na de setup wizzard gewoon beschikbaar en zijn alle opgenomen programma’s beschikbaar.


      Original von tonskidutch

      USB is alleen de stick met het image, ik heb geen data USB, alleen een harddrive van 1TB.


      ik kan wel raden, maar begrijp die regel ook niet 100%
      de USB stick moet je verwijderen na flashen, voor herstarten

      je spreekt van USB media (hetgeen ook een externe HDD kan zijn) of je spreekt van ingebouwde HDD en dat kan enkel een SATA Harddisc zijn


      Ik heb alleen een 1TB SATA HDD en geen USB die als externe storage functioneerd.
      De USB gebruik in uitsluitend om een nieuw image te kunnen laden.

      Al met al, op dit moment heb ik weer een correct functionerend 4.0 image.
      Heb ik er sinds gisteren 2 maal opgezet, niets aan de hand werkt perfect.
      Alleen wil 4.1 niet werken….

      Denk dat ik 4.1 maar oversla en wacht op 4.2 :D
    • RE: Vu flash tool

      Original von tonskidutch
      USB op alle 3 poorten getest?
      USB eens uitgewisseld?
      het VU+ flash tool al eens gebruikt?

      ciao


      Op 2 van de 3 getest, het lijkt ook niet de flash op zich te zijn, maar meer het vervolg.
      USB (neem aan dat je de stick bedoelt) is steeds dezelfde (werkt goed met 4.0).

      Flash tool nog nooit geprobeerd, zal er eens naar kijken hoe het werkt.

      dank voor het meedenken.
    • RE: Vu flash tool

      ja probeer het althans... (mee te denken en helpen)
      zelf heb nog geen image er niet opgekregen
      en vooral met VTI nooit een probleem gehad

      ook met truuks als tweemaal de bootloader erop flashen of een andere USB stick proberen
      het kwam immers altijd op orde.

      die flashtool geeft je de optie om onafhankelijk van bepaalde hardware compatibiliteit met USB sticks het toch voor elkaar te krijgen

      probeer het en meldt ons aub hoe dat verlopen is.

      overigens wis eens je epg.dat op de ingebouwde hdd
      ciao
      :D keine kohle mehr :D
    • Die epg file zal ik eens wissen.
      Voorlopig werkt alles weer, als ik binnenkort een keer echt tijd heb zal ik nog eens stoeien met het apparaat.

      Wat wel vreemd is, de reboot na de flash: telnet en ftp services zijn wel gestart en gewoon bruikbaar.
      Ik heb zo in de logfiles niets kunnen vinden wat verkeerd leek.
      Nog tips/truuks in die area (files waar ik het bestaan nog niet van weet)?

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Boxertall ()